fbpx
Christelijke vereniging voor goed kerkelijk jeugdwerk

Enthousiast worden van het gebed

‘Bidden doe ik graag!’

Wat is bidden mooi en goed! Je moet er niet aan denken dat je niet zou kunnen bidden. Moet je nagaan: je mag spreken tot de eeuwige en goede God. Hij nodigt je uit om met Hem in gesprek te gaan. Wat een voorrecht om Hem zomaar aan te kunnen spreken. Genoeg reden om te zeggen: bidden doe ik graag!

 

Zo is het toch? Of vind je het te optimistisch? Wás het maar zo mooi! Bidden is lang niet altijd fijn. Veel jongeren, en niet alleen jongeren, vinden het moeilijk om te bidden. Daarom is het goed om daarover met hen in gesprek te zijn. Hieronder vind je daarvoor inspiratie – voor jezelf en voor de jongeren.

 

Hoe is de praktijk vaak? Je weet dat bidden belangrijk is, maar je beleeft er niet veel vreugde aan. Telkens als je bidt, dwalen je gedachten af en als het tegenzit val je in slaap tijdens het bidden. Je valt jezelf dan tegen. Eigenlijk zou bidden iets moois moeten zijn, maar je vindt het vooral moeilijk. Herkenbaar? Denk maar niet dat je de enige bent.

 

Kort en krachtig

Zou het anders kunnen? Toen de discipelen Jezus hardop hoorden bidden, waren ze onder de indruk. Ze wilden ook wel zo kunnen bidden als Jezus! Waarom eigenlijk?

 

Ik weet natuurlijk niet wat ze precies hebben gehoord aan Jezus’ gebed, maar ik denk dat Hij zo vertrouwelijk, zo vol overgave, sprak met Zijn Vader in de hemel dat ze dachten: als wij toch ook zo zouden kunnen bidden, dan zouden we veel meer vreugde beleven aan het gebed. Het zou niet meer zo moeilijk zijn. Het zou werkelijk fijn zijn om te bidden. ‘Heere’, zeiden ze, ‘leer ons bidden’ (Luk. 11:1).

 

Toen leerde de Heere Jezus hen het ‘Onze Vader’. Dat is het volmaakte gebed. Er is heel veel te leren van dit gebed, maar opvallend is ook dat het een kort gebed is. Je hebt er nog geen minuut voor nodig. Jezus leerde een kort en krachtig gebed. Hij legde de lat niet zo hoog.

 

Enthousiast

Ik denk vaak: waarom is het zo moeilijk om enthousiast te worden van gebed? Waarom is het gebed voor veel mensen een opgave en kost het meer moeite dan dat het vreugde geeft?

 

Misschien komt dat doordat we denken dat er van alles moet als we bidden. Dat we niet te kort moeten bidden, omdat dat onverschillig zou kunnen overkomen. Of dat we best van onszelf kunnen vragen om vlak voor het slapen gaan ons nog goed genoeg kunnen concentreren om met gesloten ogen nog een heel gebed te formuleren.

 

Eenvoudig

Er moet niet zo veel. Je mág bidden. Daar mag je best wat meer nadruk op leggen. Bedenk voordat je gaat bidden maar eens hoe geweldig het is dat je zonder omwegen de grote en genadige God mag aanspreken. Omdat Hij je daartoe uitnodigt. Dat haalt al heel wat krampachtigheid weg uit je gebed.

 

Jezus heeft er in Mattheüs 6 op gewezen dat je niet veel woorden hoeft te gebruiken. Dat doen juist de heidenen. Die denken dat hun god niet graag naar hen luistert en dat ze door heel goed te bidden en door veel mooie woorden te gebruiken Zijn aandacht moeten trekken. Als ze goed bidden, wil Hij misschien wel naar hen luisteren.

 

Maar zo moet het bij jullie niet zijn, zegt Jezus. Jullie Vader in de hemel weet al wat je nodig hebt, nog voordat je tot Hem bidt. Daarom kun je beter wat korter en heel eenvoudig bidden, met kinderlijk vertrouwen. Je hemelse Vader staat al klaar om je alles te geven wat je nodig hebt.

 

Is bidden misschien moeilijk omdat je het graag goed wilt doen en aan God wilt laten merken dat je het serieus meent? Denk je dat God die inspanning van je vraagt? God heeft liever dat je heel eenvoudig een kort gebed formuleert waarin je je hart opent, Hem prijst en vraagt wat je nodig hebt.

 

Als je vaak in slaap valt tijdens het bidden, kan het zijn dat je te lang wilt bidden. Misschien is het ook niet het goede moment om te bidden als je al in bed ligt en half onder zeil bent. Toch is het mooi om de dag met God af te sluiten. Neem een actieve houding aan, staand, zittend, of knielend. En bid dan kort tot de Vader in de hemel die alles al weet, en die beter dan jij weet wat je nodig hebt.

 

Tijd met God

Of verlang je naar meer tijd met God? Dat is mooi en goed. Het is goed, zegt Asaf in Psalm 73, om dicht bij God te zijn (Ps. 73:28). Stel, je wil een kwartier per dag de tijd nemen om je hart op God en Zijn Koninkrijk af te stemmen. Let op: nergens in de Bijbel staat dat het moet. Maar het is wel heel mooi en zegenrijk.

Hoe pak je dat dan aan, zo’n kwartier

 

Bidden is daar een belangrijk onderdeel van. Begin bijvoorbeeld met een kort gebed van een paar regels. In dat gebed vraag je of God je wil helpen Zijn Woord te begrijpen en of je daardoor Hem meer mag leren kennen.

 

Lees dan een bijbelgedeelte en kies één tekst uit waar je wat langer over nadenkt. Je probeert daarbij steeds te beseffen dat God erbij is. Hij is niet ver weg. Je bent in Zijn aanwezigheid. Dan neem je de tijd voor gebed. Je prijst God, dankt, bidt voor alles wat je nodig hebt: vergeving van zonden, hulp om met de Heere te leven. Je bidt voor anderen en sluit je gebed weer af met een korte lofprijzing.

 

Als het moeilijk is je gedachten erbij te houden, kun je ervoor kiezen hardop te bidden. Waarom niet? Dat voelt in het begin misschien een beetje vreemd, maar het helpt echt. Bovendien, als later iemand een keer aan je vraagt of je wil voorgaan in gebed, is dat veel gemakkelijker als je gewend bent hardop te bidden.

 

 
En als je tijd overhoudt, want een kwartier is best lang, luister dan eens een mooi christelijk lied. Zing mee of probeer de Heere in je hart de eer te geven.

 

Is dat moeilijk? Valt best mee toch? Je kunt er zo blij van worden. Wat is God goed! Wees niet teleurgesteld als het niet direct perfect gaat. Je hoeft niet in één keer een ervaren bidder te zijn. God wil je niet pas verhoren als je goed kunt bidden. Wat is goed bidden? Het gaat er niet om dat je goed bidt, maar dat je God eert en nodig hebt.

Dit artikel is geschreven door ds. Anne Th. van Olst

Meer lezen?

Bidden kun je leren – praktische gids voor gebed; Anne van Olst; uitg. KokBoekencentrum 2021

Over de HGJB

De HGJB wil jongeren van de gemeente bij Christus wil brengen, opdat ze Hem leren kennen, vertrouwen en navolgen. We doen dit in afhankelijkheid van en gehoorzaamheid aan God, die ons wil inschakelen bij de uitbreiding van Zijn Koninkrijk in deze wereld. Met dat doel organiseren we inspirerende activiteiten voor jongeren en rusten we hun ouders en leidinggevenden toe met een samenhangend geheel van kennis, vaardigheden, methoden en materialen voor goed kerkelijk jeugdwerk.

Welkom bij de HGJB

Prins Bernhardlaan 1

3722 AE Bilthoven

030 - 228 54 02

 

ma, di en do: 9.00-16.00 uur

wo en vr: 9.00-13.00 uur

 

info@hgjb.nl

 

Bekijk hier onze veelgestelde vragen

 

NL 35 RABO 0308 316 835 (voor giften)

NL 50 INGB  0000 398 081 (voor facturen)

 

RSIN 00.26.12.513

KvK 40479532

Blijf op de hoogte

Wil je 1 à 2 keer per maand belangrijke updates, inspiratie, tips, actuele aanbiedingen of uitnodigingen in je mailbox ontvangen?

© 2024 HGJB, alle rechten voorbehouden - Privacy